Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج چگونگی جست وجوی بقایای ادامه دیوار گرگان در خراسان شمالی

چگونگی جست وجوی بقایای ادامه دیوار گرگان در خراسان شمالی

0
0
1,766

دیوار دفاعی گرگان موجب بررسی سازه های دفاعی شمال خراسان توسط باستان شناسان ایرانی و انگلیسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، میثم لباف خانیکی سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر گفت : تعریف دیوارهای خراسان به عنوان امتداد شرقی دیوار دفاعی گرگان سبب شد تا ضمن همکاری با متخصصان پروژه دیوار دفاعی گرگان ، سازه های دفاعی شمال خراسان به عنوان بخشی از یک نظام دفاعی گسترده موردمطالعه قرار گیرد.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف گروهی متشکل از باستان شناسان ایرانی و انگلیسی شامل جبرئیل نوکنده مدیر پروژه و مشاور علمی و راهبری طرح ، ابرهارد سوئر و کریستین هاپر ، علی حسن آبادی به عنوان ناظر استان و اینجانب به عنوان سرپرست طرح به بررسی منظر باستان شناختی نقاط حساس استراتژیک دیوار شمالی خراسان پرداخته و به ایجاد یک گمانه در ارگ فرودکلات و گمانه ای دیگر در یکی از برجهای دیوار دفاعی کلات اقدام کنیم.

به گفته این باستان شناس خواناسازی یکی از چاله های حفاری غیرمجاز در ارگ فرود به شناسایی و مستند نگاری بقایای فضاهای معماری که با استفاده از سنگ های نامنظم ساخته شده بودند،منجر شد.

کشف سه نمونه ذغال

خانیکی گفت : کاوش در گمانه کوچکی در فضای داخلی یکی از برجهای کلات نیز به کشف ۳ نمونه ذغال منجر شد این کشف امکان مناسبی را برای تاریخ گذاری مطلق زمان بهره برداری از این دیوار و برجهای منضم به آن را فراهم می کند

به گفته خانیکی با عملیات عکسبرداری هوایی نیز به بررسی دقیق امتداد و محدوده سازه های مورد اشاره و نیز ارتباط فضایی سازه های جانبی پرداخته شد.

دیوار باستانی گرگان
دیوار باستانی گرگان

این باستان شناس با اشار به مطالعه و بررسی ارتفاعات شمالی شهر مزداوند واقع در جنوب شهرستان سرخس افزود:بررسی و شناسایی مجموعه منسجمی از دیوارها ، برجها و قلعه های دفاعی دراین منطقه ازاهمیت استراتژیک آن و نیز بهره گیری از سازه های دفاعی در تکمیل دیوار طبیعی هزار مسجد حکایت می کند. پس از پیمایش منطقه مورد اشاره کلیه عوارض معماری ثبت و مستند نگاری شد و امید می رود با تدوین گزارش نهایی افق جدیدی در شناسایی سازه های دفاعی شمال خراسان و امتداد شرقی دیوار دفاعی گرگان گشوده شود.

  • گنج استرآباد

    تپه تورنگ و گنج استرآباد

    قدیمی ترین تپه باستانی ایران هر روز مورد هجوم کاوشگران و حفاران دفینه قرار می گیرد تا ادام…
  • شیردال در گنج یابی

    شیردال در گنج یابی

    «شیردال» موجودی با بدن شیر همراه با بال و غالبا صورت پرندگان شکاری مانند عقاب، شاهین، باز …
  • علامت فیل در گنج یابی

    علامت فیل در گنج یابی

    نماد قدرت و جنگ این حیوان بە خاطر قدرت زیاد در جنگ ها کار برد اساسی داشت و به خاطر بزرگ بو…
Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…