Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج سنگاب در گنج یابی

سنگاب در گنج یابی

0
0
3,691

987456

در بسیاری از مکان های ایران  از این سنگاب برای نشانه دفینه استفاده می شد چرا که به دلیل سنگینی افرا آن را معمولا جابجا نمیکردند و در جاهای خاص با یک تقدس خاصی قرار داده می شد و مکانهایی که این سنگاب ها قرار می گرفت معمولا جاهای معروفی بود .

—————————————————-

سنگاب ظرف سنگی بزرگی است که در گذشته آنرا از آب پر میکرده‌اند و برای وضوگرفتن یا آشامیدن بکار میرفته‌است. محل نصب سنگاب معمولاً در حیاط مسجد یا امامزاده بوده‌است، ولی بر حسب نیاز در سایر مکانهای عمومی هم از آن استفاده میکرده‌اند.

کلمه سنگاب در لغت‌نامه دهخدا چنین تعریف شده‌است: «ظرف بسیار بزرگ که تواند چند خروار آب گیرد از یک پاره سنگ تراشیده که در مسجدها برای آشامیدن یا وضو دارند. (یادداشت مؤلف). دوستکانی بزرگ که از یک پاره سنگ تراشیده و در مساجد و تکایا نهند برای آب خوردن و وضو ساختن. ظرف بزرگ از سنگ تراشیده که یک کُر و بیشتر آب گیرد و در مساجد و امامزاده‌ها نهند…». در فرهنگ معین تعریف زیر برای سنگاب آمده‌است: «ظرف بزرگ آب از جنس سنگ که در مساجد و جاهایی مانند آن قرار می‌دادند».
در بسیاری از مکان های ایران  از این سنگاب برای نشانه دفینه استفاده می شد چرا که به دلیل سنگینی افرا آن را معمولا جابجا نمیکردند و در جاهای خاص با یک تقدس خاصی قرار داده می شد و مکانهایی که این سنگاب ها قرار می گرفت معمولا جاهای معروفی بود . از این جهت یکی از علایم در آثارشناسی سنگ بها هستند و معمولا مسیر جاری شدن آب بعد از سرریز آن باید بررسی شود.

  • سنگ آب اصفهان

    دفینه سنگ آب

    سنگاب ظرف سنگی بزرگی است که در گذشته آنرا از آب پر میکرده‌اند و برای وضوگرفتن یا آشامیدن ب…
  • دفینه حوض های باستانی

    دفینه حوض های باستانی

    دفینه های حوض ها هم بی ربط به نوع معماری آن نبوده و معمولا از گوشه ها و مرکزیت حوض برای پن…
Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…