Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج نماد تخم مرغ در گوردخمه های اشکانی

نماد تخم مرغ در گوردخمه های اشکانی

0
3
8,551

 

وستمین

گوردخمه‌های اشکانی وستمین مشتمل بر راهرو، دهانه و اتاق دخمه می باشد.شاید اگر بلدوزهای اداره گاز با دیدن این گورها حیرت نمی‌کردند و چنگالشان را برای کندن دل خاک متوقف نمی‌کردند، امروز صدای این قورباغه از دل تاریخ به گوش نمی‌رسید! به غیر از سفال‌ها درون ظرف کنار بزرگتر‌ها ۷ تخم مرغ و درون ظرف نزدیک کودک خفته، ۴ تخم مرغ قرار دارد. مردگان همچون جنینی در رحم مادر درون گوردخمه خفته‌اند.

اینجا در گورستان غربی تدفین در گوردخمه‌ها از نوع دسته جمعی و خانوادگی است. مردگان را به حالت جنینی و در جهت شرق – به غرب (جهت طلوع آفتاب) به خاک سپرده‌اند. سرها به سمت شرق و پاها به سوی غرب، هرچند در برخی گورها جهت فرق می‌کند.
زیورالات کشف شده در گوردخمه‌های وستمین

اگر فردی از اعضای خانواده فوت کرده باشد و گوردخمه جایی برای تدفین او نداشته باشد، استخوان و اشیاء تدفین قدیمی‌تر را به درون فضای مستطیل شکل یا راهرو منتقل کرده‌اند و تدفین جدید را جای آن قرار داده‌اند.
با مردگان اشیایی از جنس سفال و فلز مانند مفرغ، آهن، نقره و طلا، شیشه، قیر و سنگ یافت شده که با آنها ظرف، عطردان، سرمه‌دان، دستبند، گوشواره، انگشتر، گردنبند، مُهرهای سفالی، صدفی، قیری و سنگی، شمشیر، خنجر، سگک، سرپیکان، سردوک، سرنیزه می‌ساختند
ادوات جنگی کشف شده در گورهای وستمین

در فصل اول کاوش دو نمونه تدفین اسب در گوردخمه‌ها به دست آمده که برخلاف دیگر گورها فضای مستطیلی دارند و جهت دفن آنها هم شمالی- جنوبی است. سر به سمت شمال و پا در ضلع جنوب، هیچ شی‌ءای هم همراه با اسب‌ها که گردن آنها کمی بالاتر از بدن و سر روی قفسه سینه قرار گرفته وجود ندارد. اما در ۲۱ شهریور ماه خبر رسید که سومین تدفین اسب هم در «وستمین» کشف شده است. شاید تنها تصویر قابل ضبط در ذهن از اشکانیان تندیس مفرغی یک دست داخل موزه ایران باستان، مشهور به مرد شمی یکی از سرداران پارتی است. اما اینجا در وستمین منطقه‌ای پنهان در میان جنگل‌ها در نزدیکی کیاسر ساری واقع در استان مازندارن تصویرها از اشکانیان شکل دیگری به خود می‌گیرد.

Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…