Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج قراول خانه ها در دفینه یابی

قراول خانه ها در دفینه یابی

0
0
5,317

بدلیل نبود امکانات پیشرفته ارتباطی قبل از ورودی قصبات ، آبادی ها و شهر ها معمولا در بلند ترین نقطه مشرف به اون محل نقطه ای وجود داشت بنام قراول خانه که در حقیقت کار اطلاع رسانی رفت و آمد ها را به مردم آن منطقه انجام می داده است .البته نباید به میل و برجک نگهبانی اشتباه شود. شبیه هم هستند ولی کاربرد آنها با هم متفاوت هستند. قراول خانه ها را در کنار راههای قدیمی ایجاد میکردن ودر کنارش برجهایی برای نگهبانی شهر وکاروان ومسافران طراحی میکردند. مکانی بلند وقریب و یک فرسنگ بیرون شهرکه سربازان شب وروز درحال نگهبانی بودند و راهزنان ولشکر سپاه رو کاملا میدیدند و بنوعی با روش کردن آتش یا…اطلاع رسانی میکردند البته نباید با چاپار خانه ها یا رباط اشتباه شود.

در بناهای تاریخی کشور بخصوص ارگ ها،قلعه ها،وبرجها بخشی بنام قراول خانه وجود دارد قراول خانه هاکاربرد مختلفی داشتند مثلا محل استراحتی برای قراول هاو انبار اسلحه آنها بوده که بعنوان پادگان برای محافظت مناطق عمل میکرده است،جایگاه نگهداری ارابه و اسبهای سلطنتی بوده است.

کلبه مختصری بوده که در برسر راههای ورودی به شهربرای اخذ عوارض از افرادی که محصولات کشاورزی وارد میکردن اخذ میشد، دفینه گذاری در آنها متفاوت بود؛واینکه در وسط برج طوری طراحی میکردند که با نشانه هایی همچون سازه وعلائم ریز بود با ساروج پلمپ میکردند که این دفینه برای خرج لشکر وتعمیرات مکان مورد استفاده قرار میگرفت.

مخلص کلام این است که این مکان ها بدلیل هم امنیت خوب و هم مشهور بودن قابلیت نشانه قرار دادن برای دفینه را در اطراف خود داشته است چرا که همه افراد قراول خانه فلان منطقه را می شناختند و از موقعیت مکانی آن اطلاع داشتند.

 

Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…