Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج اسرار کشف نشده دنیای فراعنه

اسرار کشف نشده دنیای فراعنه

0
0
2,224

دالان‌ و اتاقهای اسرارآمیز و مخفی در اهرام مصر

اهرام مصر باستان بیش از یک قرن است که تمامی دانشمندان و علوم مختلف را مجذوب اسرار خود کرده‌اند و اخیراً نیز نظریه‌هایی درباره اتاق‌های مخفی در آنها ارائه شده بود که موجب شده وزارت باستان‌شناسی دولت مصر، پروژه‌ای بی‌نظیر و بین‌المللی را برای اسکن این سازه‌ها‌ به راه بیاندازد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، باستان‌شناسی مصر جان دوباره‌ای گرفته است و بار دیگر موجب شده اسرار کشف نشده دنیای فراعنه، ذهن جهان را به خود مشغول کند. حدود سه ماه قبل بود که جستجوهایی برای یافتن قبر ملکه مرموز مصر باستان، نفرتیتی، کلید خورد اما در نهایت پس از شکست باستان‌شناسان برای چندمین بار در یافتن این قبر، نظریه‌ای از سوی یک باستان‌شناس فرانسوی مطرح شد که در آن قبر این ملکه را در اتاقی مخفی پشت قبر پسرش یعنی «توت‌عنخ‌آمون» فرعون معروف مصر محتمل می‌دانست. این نظریه در اسکن‌های نخستین و اسکن‌هایی که ۳۰ سال قبل با استفاده از اشعه ایکس انجام شده بود رد شد اما نفوذ ضعیف اشعه ایکس و اشعه مادون قرمز در سازه‌سنگی این بنا، موجب شد تا بار دیگر تلاش‌ها برای یافتن دالان‌های اسرارآمیز و مخفی در اهرام مصر، رنگ و بوی جدی‌تری به خود گیرد.

اسرار کشف نشده دنیای فراعنه – جستجو برای یافتن قبر ملکه مرموز مصر باستان – دالان‌ و اتاقهای اسرارآمیز و مخفی در اهرام مصر

در پروژه تازه‌ای که وزارت دیرین‌شناسی مصر تعریف کرده، قرار است اسکنر‌های قدرتمند مادون قرمز به همراه اسکنر‌های ذرات «میون» یا همان اشعه کیهانی، به کار گرفته شوند تا شاید رازی که بیش از ۴۵۰۰ سال سربه‌مهر مانده بود این‌بار افشا شود. بر اساس این اعلامیه در این پروژه تیم‌هایی از ژاپن، فرانسه، کانادا و مصر حضور دارند و قرار است اسکنرهای قدرتمند میون که پیش از این برای به دست آوردن تصویر از داخل نیروگاه اتمی منفجر شده فوکوشیما به کار گرفته شده بودند، در مصر نصب شوند. ذرات «میون» یکی از ذرات بنیادی اتم هستند که از الکترون بسیار کوچکتر بوده و می‌توانند از اعماق فضا خود را به زمین برسانند و در ستاره‌شناسی و اسکن‌های کهکشانی کاربرد زیادی دارند. این ذرات از قابلیت نفوذ تا عمق زیاد در سازه‌های سخت و زمین برخوردارند که آنها را چندین‌برابر قدرتمندتر از اشعه ایکس می‌کند. با استفاده از اسکنر‌های میون می‌توان حفره‌های داخل زمین و همچنین دالان‌ها و اتاق‌های مخفی در اهرام را یافته و آنها را به سوی جهان دانش گشود.

اسرار کشف نشده دنیای فراعنه – جستجو برای یافتن قبر ملکه مرموز مصر باستان – دالان‌ و اتاقهای اسرارآمیز و مخفی در اهرام مصر

براساس اعلام دولت مصر، اهرام عظیم «خفرن» و «خئوپس» در جیزه نیز جزو اهرامی است که قرار است اسکن شده و در آنها به دنبال اتاق‌ها و دالان‌های مخفی بگردند. به گفته یکی از محققان فرانسوی حاضر در تیم بررسی، این اسکن‌ها بسیار متفاوت از اسکن‌های اشعه ایکسی است که ۳۰ سال قبل از این اهرام انجام شد. او در‌این‌باره افزود: «باتوجه به اینکه کیفیت تصاویر این اسکن‌ها بسیار پایین‌است، احتمالاً هر اسکن چندین هفته به طول می‌انجامد تا با تلفیق تصاویر به‌دست آمده بتوان نظر درست و دقیقی درباره آنچه درون این اهرام وجود دارد داد.» اهرام مصر بیش از ۴۵۰۰ سال قدمت دارند و بزرگترین آنها حاصل کار ۱۰۰ هزار کارگر به مدت ۲۰ سال است. ملکه «نفرتیتی» که یکی از قدرتمندترین زنان مصر باستان و مادر فرعون «توت‌عنخ‌آمون» بوده، یکی از رازهای این سرزمین جادویی است که تاکنون هیچ قبری برای او یافت نشده است. توت‌عنخ‌آمون جوان‌ترین فرعون مصر بود که از بیماری ژنتیکی خاصی رنج می‌برد و پس از به قدرت رسیدن در جوانی از دنیا رفت و به‌دلیل این‌که هرم و مقبره‌ای که برای او در دست ساخت بود، تکمیل نشده بود، باستان‌شناسان معتقدند که او را در مقبره مادرش دفن کردند و قبل از تدارک قبر برای جسد مومیایی شده او، مقبره مادرش را کاملا در هرم مخفی و مهروموم کردند.

داخل اهرام مصر بیش از یک قرن است که به روی مکتشفان و باستان‌شناسان گشوده شده است اما رمزگشایی از درون این سازه‌های اعجاب‌انگیز کار آسانی نیست چرا که نه تنها این سازه‌ها بسیار عظیم هستند، بلکه هدف از ساخت آنها نیز پنهان کردن اسرار زمان بوده است. هرم بزرگ در اصل ۱۴۷ متر ارتفاع داشته ‌است که در حال حاضر در اثر فرسایش، به حدود ۱۳۷ متر رسیده‌ است. هر ضلع قاعده هرم ۲۳۰ متر طول دارد و در ساخت آن از حدود ۲٬۳۰۰٬۰۰۰ بلوک به وزن متوسط ۵/۲ تن استفاده شده ‌است. تاریخ شروع به ساخت این بنای عظیم ۲۵۸۹ قبل از میلاد، همزمان با شروع فرمانروایی خوفو و تاریخ اتمام آن حدود ۲۵۶۹ قبل از میلاد تخمین زده شده ‌است. هرم جیزه تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان باستان محسوب می‌شود.

*****************************

 اتاق های مخفی در اهرام مصر کشف شدند

همواره این فرضیه وجود داشته‌است که در زیر هرم بزرگ جیزه شبکه‌ای مخفی از معابر و اتاقک‌ها وجود دارد که با هدف اجتناب کردن از ورود باستان‌شناسان و سارقان ساخته شده‌اند، و اکنون محققان سندی واقعی از وجود فضاهایی خالی در این هرم را به دست آورده‌اند.

اين فضاي خالي مرموز در پس رخ شمالي هرم واقع شده‌است و حفره‌اي ديگر نيز در حاشيه شمال شرق كشف شده‌است كه هردو به طور كامل از راهروي اصلي و فضاي داخلي مقبره‌هاي درون هرم مجزا هستند.

هرم بزرگ جيزه كه به هرم خوفو نيز شهرت دارد، درحدود ۴۵۰۰ سال پيش براي فرعون خوفو ساخته شده‌است. اين هرم در زماني كه بنا شد، ارتفاعي برابر ۱۴۶ متر داشت و بزرگترين سازه در كل كشور مصر به شمار مي‌رفت.

محققان دانشگاه‌ها و موسسه‌ها و شركت‌هاي فناوري مختلف از سرتاسر جهان در پروژه‌اي به نام اسكن كردن اهرام حضور يافته‌اند تا با بررسي هرم بزرگ با استفاده از ابزارهاي غير مخرب به يافته‌هاي جديدي درباره اين سازه مرموز دست يابند. در اين پروژه كه هدايت آن به عهده دانشگاه قاهره و موسسه فرانسوي به نام HIP است، محققان بايد از تركيبي از سيستم‌هاي حرارت‌سنجي فروسرخ، شبيه‌سازي سه‌بعدي،‌و تصويربرداري و راديوگرافي ميوني، شگفتي‌هاي اهرام را آشكار سازند.

محققان با استفاده از همين تكنيك‌ها،‌ اكنون درجايي كه در حالت عادي بايد ديوار وجود داشته‌باشد،‌فضاهايي خالي كشف كرده‌اند. اصلي‌ترين ابزار در اين پروژه تصويربرداري ميوني است كه به واسطه آن ذرات ميون درون محيط پراكنده مي‌شوند و نقشه‌اي سه‌بعدي از سازه اهرام را در اختيار محققان قرار مي‌دهند.

يكي از حفره‌هاي كشف شده ۱۰۵ متر بالاتر از كف هرم در بخش شمال شرق واقع شده‌ و ديگري نيز در پس رخ شمالي هرم در نزديكي در ورودي ديده شده‌است و هيچ مدركي از مرتبط بودن اين دو فضا به يكديگر به دست نيامده است. اكنون محققان درتلاشند تا شكل،‌اندازه و موقعيت دقيق اين اتاقك‌ها را با استفاده از سيستم تصويربرداري ميوني مشخص سازند.

اولين‌بار نشانه‌هاي وجود اين حفره در سال ۲۰۱۵ با مشاهده سيگنال‌هاي حرارتي غيرعادي در پس رخ شمالي هرم كشف شد

**************************

كشف راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌
جام جم آنلاين: پس از سال‌ها كاوش، مجموعه‌اي از راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر كشف شدند كه مي‌توانند راه را براي كشف رازهاي اهرام هموار كنند.

به گزارش ايسنا، زاهي هواس دبير كل ارشد هيأت آثار باستاني مصر از كشف مجموعه‌اي از راهروها و اتاق‌هاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه اين كشف بتواند راه را براي كشف رازهاي اهرام ثلاثه‌ي مصر، مجسمه‌ي ابوالهول و اثري معروف به مقبره‌ي خدا كه در ديوارنگاره‌هاي تمدن مصر باستان بارها از آن‌ها نام برده شده است، همواره كند.

كاوش براي كشف اتاق‌ها و راهروهاي مخفي زير اهرام ثلاثه‌ي مصر از سال ۲۰۰۲ ميلادي در قالب يك پروژه‌ي مشترك توسط باستان‌شناساني از مصر و گروهي از باستان‌شناسان موزه‌ي بريتانيا آغاز شده است و تا به‌حال آثار تاريخي زيادي كشف شده‌اند. البته نخستين پروژه‌ي كاوش براي كشف رازهاي اهرام ثلاثه در سال ۱۸۱۵ ميلادي توسط باستان‌شناسان كشور انگليس انجام شده است.

يكي از باستان‌شناسان اين پروژه در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي مصر، راهروهاي كشف‌شده را عريض و مملو از هزاران خفاش توصيف كرد كه در ابتداي ورود به آن‌ها، نفس كشيدن بسيار دشوار مي‌شود.
طبق متون تاريخي و ديوارنگاره‌هاي اهرام ثلاثه‌ي مصر، مقبره‌اي با عنوان مقبره‌ي خدا كه از آن به‌عنوان محل زندگي ارواح ياد مي‌شود، زير اهرام ثلاثه قرار دارد و از آن براي انجام مراسم تدفين استفاده مي‌شده است.
اهرام ثلاثه‌ي مصر و مجسمه‌ي ابوالهول، از آثار تاريخي شاخص جهان‌اند كه با چندهزار سال قدمت از جمله آثار ثبت‌شده‌ي مصر در فهرست ميراث جهاني يونسكو هستند.

شاید بتوان گفت اولین و هوشمندانه ترین راه ها و اتاق های مخفی را مصریان باستان طراحی کرده اند. اهرام ثلاثه ی مصر، پر از راه هایی است که در صورت خوش شانس بودن، به هیچ جایی ختم نمی شوند و در سایر موارد به اتاق هایی که در آنها تله هایی کارگذاشته شده است میرسند.
مصریان باستان این کار را برای محافظت از جسد مومیایی شده ی فرعون و وسایلی که با آن، مومیایی را دفن می کرده اند، از شر دزدان انجام میداده اند. ولی یکی از تفاوت هایی که این نوع اتاق ها با دیگر اتاق های مخفی دارد، این نکته است که مصریان باستان، این اتاق ها را برای این نمی ساخته اند که دوباره به آن رجوع کنند؛ به عبارت دیگر آنها این اتاق ها را برای همیشه مخفی می کرده اند و راز این اتاق همراه با سازنده ی آن دفن می شده است؛ اما نکته ای که هست، این اتاق ها را برای این نمی ساخته اند که دوباره به آن رجوع کنند؛ به عبارت دیگر آنها این اتاق ها را برای همیشه مخفی می کرده اند و راز این اتاق همراه با سازنده ی آن دفن می شده است.

تاكنون هيچ تصويري از اين كشف تاريخي در اختيار رسانه‌ها قرار نگرفته است

Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…