Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج شناخت انواع پلمپ در گنج یابی

شناخت انواع پلمپ در گنج یابی

0
0
1,958

پلمپ فرآیندی بوده که در گذشته از آن برای پنهان، حفاظت و مسدود کردن ورودی محلی که در آن مقبره, دفینه يا بار ارزشمندی موجود بوده ویا برای جلوگیری از شیوع بیماری استفاده میکردند. تا بدین وسیله محل مذکور از دید و دسترس عموم مردم در امان بماند ویا در دید باشد .(همه پلمپ ها اتاقك نميده)

بر اساس تیپولوژی محیط باید دنبال چه نوع پلمپی, در كدوم جهت جغرافيائی و از همه مهمتر در چه فاصله ای

شناخت پلمپ

شکل هندسی پلمپ

اندازه ورودی پلمپ

محل قرار گیری پلمپ

رویش ها در روی پلمپ

مشخصات ظاهری پلمپ

شکل هندسی پلمپ :

شکل پُلمپ ها از یک اصول و قاعده كلي تبعیت میکند و بیشتر بصورت دايره (بيضی)، مربع، مستطیل و مثلث است. پس دنبال اشکال نامتعارف نباشید. پُلمپ در چهارچوب مشخص میاد هیچ وقت در کنج و بصورت بهم ریخته و كج و معوج نمیاد.

پُلمپ معمولا قالب يكدستی داره.

اندازه ورودی پُلمپ:

گاها دیده شده دوستان محل های خیلی نامتعارف و کوچکی را بعنوان پُلمپ مشکوک شدن! پُلمپ باید حداقل اندازه پنجاه در پنجاهی(۵۰*۵۰) داشته باشه که قابلیت ورود یک انسان بالغ رو به اون محل دارا باشه.

 

محل هایی که از این سایز کوچکتر هستند پُلمپ محسوب نمی شوند.حداقل عرض پُلمپ که از ۵۰ سانت شروع میشه و نهایت دیگه بیشتر از یک متر نمیشه. در مورد پُلمپ های غار معمولا ارتفاع دهانه پلمپ از یک و نیم متر بيشتر نیست.

محل قرار گیری پُلمپ:

محل قرار گیری پُلمپ بسیار مهم است قبل از هر چیز باید بررسی کنید که محیط کاوش شما آیا اصلا استعداد طبیعی برای پلمپ رو داره؟! ممکنه پلمپ در محيط صخره ای باشه, ممکنه پلمپ مربوط به غار باشه و …

دقت کنید پُلمپ هرگز در کف نمیاد. پُلمپ به صورت يكدست مياد. پُلمپ رو مياد یعنی پشت چيزی قايم نميشه .

پُلمپ نباید در دسترس همگان باشد.

پُلمپ در ارتفاع و در محل های صعب العبور و سخت میاد.

منظور از محیط سخت و صعب العبور این نیست که شما توی محیطهای صخره ای که شیب خیلی تند و وحشتناکی داره یا ارتفاعی بالای ۳ متر داره دنبال پُلمپ باشین!!! البته بحث گور دخمه ها متفاوته‌.

محل یا منفذی که میبینید و بهش مشکوک میشین پشت اون باید فضایی و داشته باشه که بشه ازش برای دفن دفینه و پنهان کردن اون استفاده کرد.

نقاطی که در مرتفع ترین نقطه کوه هستند یا محیط صخره ای که ظرفیت دالان, اتاقک و راهرو را نداره نمیتونه محل مناسبی برای پُلمپ باشه چون باید حداقل اندازه یک اطاقک کوچک رو برای فضای پشت پُلمپ در نظر بگیرید.

شاید به ندرت پیش بیاد که پُلمپ در همون بلندی بیاد که در نگاه اول حتی جایی برای اتاقک هم نداره!

خب در اینصورت سه حالت رو میشه متصور شد:

ممکنه اونجا بعد از پُلمپ دخمه کوچکی باشه و بار خیلی کم حجم و سبکی بهتون بده

ممکنه اونجا بعد از پُلمپ یک چاهی بهتون بده

ممکنه اونجا بعد از پُلمپ محیطی بهتون بده که سراشيبی تندی داشته باشه و شما رو به سمت پایین اون منفذ هدایت کند که اونجا فضای مناسب و کافی برای اطاقک و داشته باشد.

رویش ها در روی پلمپ:

با توجه به ويژگی كه پك پُلمپ داره روی اون مطلقا گیاهی رشد نخواهد کرد.

پس اگر موردی و مشکوک شدین و بررسی کردین دیدن گل و گیاه و یا بوته ای در روی اون رشد کرده اون مورد بعنوان پُلمپ مردود است.

مشخصات ظاهری پلمپ:

پُلمپ به هیچ عنوان نباید واضح و آشکارا و به عبارت دیگه تابلو باشه خب این یعنی چی؟! یعنی طوری نباشه که از مسافت دور و به راحتی قابل تشخیص باشه, پلمپ ميتونه از جنس ساروج باشه, از جنس سنگ و ساروج باشه یا سنگچین باشه, پس به هیچ وجه پُلمپ آهكی نداريم.

رنگ باید با محیط اطرافش تقریبا همخوانی و مطابقت داشته باشه. نباید دارای برجستگی یا فرورفتگی خاصی باشی که جلب توجه کنه. پُلمپ در نگاه اول باید بخشی از اون محیط بنظر بیاد. خلاصه اینکه جوری نباشه که یه آدم کورم به سادگی بتونه تشخیص بده

شناسایی پلمپهای ساروچ خیلی سخته

ولی چندتا از اونها نشانه های خاصی دارند که احتمال زیاد میبینید وخیلی ها راحت از کنارش رد شدن این پلمپها رو به شمال و شمال شرقی هست کفش سنگ کاملا تخت و پُلمپ در معرض نور و افتاب نباید قرار بگیره به همین خاطر روی سر شون تگه ای از صخره جلو امده و قابل توجه که تمام اینها یک دست هست و بالاتر از سطح زمین هستند و اکثرا چوپانها از ان به عنوان نشیمنگاه استفاده میکنند.

 

Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…