Home گنج و دفینه آثارشناسی گنج شناخت ساختار دفینه ها اولین قدم در گنج یابی

شناخت ساختار دفینه ها اولین قدم در گنج یابی

0
0
3,331

شناخت ساختار دفینه ها اولین قدم در گنج یابی

دفینه یابی هم مثل هر کار فنی دیگر نیاز به مهندسی دارد تا به هدف دست پیدا کنیم چرا که برای دفینه گذاری هزینه ها شده و یا به قول یکی از اساتید صدها شکم دریده شده تا مالی جمع شود و برای مخفی سازی این مال سکه ها خرج شده تا کسی نتواند به راحتی به آن برسد .بنابراین برای رسیدن به دفینه باید شناخت کافی و کاملی از نوع دفینه و محل آن و … داشت.

می توان به جرات گفت هیچ دفینه ایی یافت نمی شود مگر اینكه كاملاً رمز گشایی شده باشد . آثار و علایم بسیار زیبا و غیر قابل انكار در همه جای ایران قابل مشاهده است كه همگی دلالت بر وجود دفینه در آن محل دارند و افراد زیادی نیز بعنوان كارشناس از راه دور یا دستگاه زن در محل سعی در هدایت مردم در این مناطق دارند و مرتباً با گمانه زنی دستور تخریب این اثار و حفاری در زیر یا اطراف انها را میدهند و گاهاً حفاران به علایم مهمی در زیر خاك برمیخورند كه شامل سفال و استخوان و اهك و ذغال و سنگ چین و ماسه بادی و غیره است بنابراین با جدیت و خوشحالی بكار خود ادامه میدهند ولی پس از مدتی به خاك بكر میخورند و آنگاه در زیر زمین سرگردان می شوند و با حفاری تونل های متعدد و با صرف هزینه مالی سنگین خطرات متعدد را بجان میخرند.

دلیل این مسئله آنست كه آنها به ساختار و ساختمان داخلی دفینه اشنایی ندارند و قبل از رمز گشایی مبادرت به حفاری نموده اند . همیشه بیشترین و فاحش ترین علایم كه ذكر شد در هواكش دفینه بدست می اید و هواكش ها تقریباً در بیشتر موارد بجز چند مورد استثناء ، در زیر علایم سطحی قرار دارند. تقریباً همه دستگاه ها در محل هواكش دچار خطا می شوند و بهترین اپراتورها فقط می توانند هواكش را بیابند. البته صحیح است كه هواكش نهایتاً به محل دفینه میرسد ولی ساختار پیچیده و پلكانی آن و وجود مقدار زیاد ماسه و اهك و گازهای خطرناك و تله های فیزیكی تعبیه شده انرا به تله مرگ بدل می نماید.

لازم به ذکر است  كه دفینه هایی كه دارای علایم و آثار فاحش در روی تپه ها و ارتفاعات هستند حاصل كار هزاران انسان در دوران باستان هستند و دارای تاسیسات مفصل مانند محوطه سازی و زیر سازی و زهكش و هواكش و دیوارچینی و سیستم ابرسانی می باشند كه موجب شده است با وجود علایم سطحی واضح در طول صدها و هزاران سال محفوظ بمانند . خواهشمندم این اثار زیبا را كه جزئی از تاریخ و فرهنگ ماست بخاطر خودخواهی و طمع ورزی خود تخریب نكنید و به نسل های بعدی هم اجازه مشاهده و لذت برد تماشای آنها را بدهیم.

Load More Related Articles
Load More By کوروش
Load More In آثارشناسی گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “

      سیستم پالسی ” اکستریم بلک داگ “شرکت بلک داگ شرکتی اسپانیا…